Muzeul Albertina – o dimineata la Viena

Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (3)

Viena – o dimineata la Muzeul Albertina – colectia Batliner „De la Monet la Picasso”, pop art (Warhol, Lichtenstein), Klein plus aripa „glamour” a palatului, care pastreaza interioarele originale cu mobilier stil, lustre, candelabre, covoare si decoratiuni de epoca. O minunatie! Daca a fost „A Night at the Opera (si Sacher)” trebuia sa urmeze”A Day at the Races” (ca sa-i parafrez pe Queen). La noi a fost „at the Museum”.

Aici gasiti prima parte a scurtei incursiuni vieneze – Rock in Vienna, plimbarea prin centrul vechi, Cafe Sacher, Domul Sf. Stefan  –  impreuna cu Marlene (fiica mea) si cu mama.

La fiecare drum in strainatate imi fac timp pentru a vizita (sau re-vizita) macar un obiectiv cultural, fie el muzeu, expozitie temporara, galerie de arta, castel, palat, biserica sau magazin de antichitati.

La fel si la Viena. Intru adesea si la Dorotheum (celebra casa de licitatii) ca sa vad ce se mai vinde. Cred ca am parcurs de 4-5 ori Kunsthistorisches Museum (Muzeul de Istoria Artei) si de fiecare data descopar cate ceva nou. Ma bucur ca si fiica mea Marlene este pasionata de „beaux arts” si ca ma insoteste cu bucurie in aceste peripluri. Cu ea am inceput incursiunea in lumea muzeelor din frageda copilarie, prezentandu-i mai intai muzeele de istorie naturala – am inceput cu cel din Sibiu si am continuat cu cele din Budapesta si Viena. La fel si cu artele frumoase. Daca tot am mers ani de zile la Sibiu la festivalul Rock Artmania, era imposibil sa nu duc fata la Muzeul Bruckenthal sau la cel al Satului (din Sibiu) sau la Antipa si Muzeul Taranului Roman din Bucuresti.

Am incercat sa-i deschid apetitul pentru ceea ce numesc eu „atmosfera de muzeu”, sa o fac sa aprecieze locatia (cladirea, arhitectura), linistea si racoarea unei galerii de arta, mirosul specific „de muzeu”, panotajul si iluminarea si, nu in ultimul rand, exponatele. Am invatat-o sa-si exprime parerile in functie de ce simte ea in fata unei lucrari, nu i le-am impus. Sa remarce detalii care tin de compozitie, cromatica sau chiar de rama unei lucrari. Sa aprecieze ambianta in care sunt expuse operele de arta – salile, pardoseala, tavanul, ancadramentele usilor si ferestrelor, lustrele (mai ales daca este vorba despre cladiri istorice).

Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (130)

Sper sa apuc sa-i arat cam tot ce-am vazut eu in viata asta… Am mai petrecut o vacanta foarte faina in 2012 in Germania si Olanda (in curand  urmeaza imagini si de acolo). Ne-am indragostit de Amsterdam, Gouda, Delft si Scheveningen.

Sa revenim la Albertina Museum. Este amplasat in centrul Vienei, langa Opera, Filarmonica si Hotel Sacher si este gazduit de o cladire-palat construita in a doua jumatate a sec. 17 si redecorata dupa 100 de ani (in 1744) in forma in care o vedem astazi. Face parte din vechile fortificatii vieneze din Innere Stadt (districtul 1, centrul vechi). Mai multe puteti citi aici. Albertina gazduieste una dintre cele mai mari colectii de grafica, gravura si desene (65.000 de lucrari), printre care lucrari celebre semnate de clasicii Albrecht Dürer, Bruegel, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rafael sau de modernii Toulouse Lautrec, Egon Schiele sau Gustav Klimt.

Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (1)Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (4) Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (2)

Momentan se pot vizita mai multe sectiuni: Colectia permanenta Rita si Herbert Batliner (proprietate privata pusa cu generozitate la dispozitia publicului), expozitia temporara Warhol, Bacon si RichterColectia de fotografie Lee Miller, arta abstracta austriaca si aripa-palat – mobilier si arte decorative. Aici toate expozitiile temporare.

Muzeul Albertina – Expozitia Warhol, Bacon, Lichtenstein, Richter, Klein

Am inceput turul cu sectiunea moderna.

Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (16)

Warhol (si Basquiat) sunt unii dintre preferatii mei! La fel si Roy Lichtenstein cu lucrarile tip cartoon sau Yves Klein cu albastrul sau celebru.

Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (19)

Muzeul Albertina – Colectia Batliner „De la Monet la Picasso”

Marlene a fost foarte incantata de toate lucrarile expuse aici. De la Monet, Renoir, Degas, Cezanne si Vlaminck pana la Chagall, Picasso, Modigliani sau Giacometti. Paul Klee, Klimt, Kandinsky, Miro etc. I-am vazut si in alte colectii si muzee (de ex. la Musee d’Orsay, Paris). Favoritii mei raman Giacometti (sculptura, alaturi de Henri Moore) si Chagall. Faini :).

Aici gasiti pagina oficiala a expozitiei + imagini.

Muzeul Albertina – Palatul

Ultimele vizitate au fost apartamentele de epoca – te doare capul dupa ce iesi de acolo. Opulenta habsburgica pe care am intalnit-o si la Apartamentele Imperiale, la Belvedere sau Schönbrunn. Ancadramente bogat decorate, pereti tapisati cu matase, parchet intasiat cu esente nobile, tavane cu stucaturi aurite, mobila de salon, birou sau dining, draperii de brocart si candelabre de cristal si bronz.

Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (140)

Printre ele sunt expuse mici comori: grafica de Albrecht Dürer, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rafael.

Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (94)Muzeul Albertina Viena Savori Urbane (93)

In rest… cam ce se vede aici.

A fost superba incursiunea la Albertina, alaturi de Marlene si de mama. Va las cu un selfie cu stil! OBS: tricoul nu e cu Jimi Hendrix ci cu Miles Davis 🙂 si l-am cumparat de la Montreux Jazz Festival 2012.

Muzeul Albertina Viena Oana Savori Urbane (133)

Dupa Muzeul Albertina am mers la o cafea si o prajitura la Cafe Aida (pozele sunt facute in seara anterioara, cand am intrat doar pentru asta). Strudel, Tort Esterhazy (vezi aici reteta) si multe alte specialitati vieneze.

Va las si o reteta faina de cozonac vienez cu nuca (Nusszopf) preparat dupa reteta din cartea de bucate a Casei Sacher – vezi aici.

Cozonac vienez cu nucă împletit, glazurat și însiropat cu lichior - rețeta de Nusszopf savori urbane

Aici gasiti mai multe articole din categoria „Calatorii”

Donnerbrunnen Providentia Viena Savori Urbane (2)