Placinta de peste cu piure de cartofi si legume – reteta englezeasca de fish pie

Placinta de peste cu piure de cartofi si legume - reteta englezeasca de fish pie savori urbane jamie oliver

Placinta de peste cu piure de cartofi si legume este un clasic al bucatariei britanice. Budinca cu peste si legume sau fish pie este un fel de mancare foarte gustos si sanatos, fiind gatit la cuptor si continand bucatele suculente de peste, fructe de mare, oua fierte si multe legume. Toate acestea sunt invaluite de un sos cremos (poate fi bechamel sau doar pe baza de smantana).

Am studiat cateva variante ale placintei de peste prezentate de celebrii Marco Pierre White, Gordon Ramsay sau Jamie Oliver si am preluat elemente din retetele acestora. Un lucru este comun tuturor: crusta de piure de cartofi care acopera aceasta placinta (similara cu Shepherd’s Pie – placinta ciobanului sau cu frantuzeasca Hachis Parmentier ). De fapt este o budinca cu peste si legume ascunse sub un strat generos de piure de cartofi.

Crusta rumena, presarata cu cascaval ras (care se gratineaza la copt) este de fapt un piure clasic de cartofi, preparat cu unt (sau unt si ulei de masline), lapte, sare si putina nucsoara rasa. In unele retete se amesteca si galbenusuri crude de ou in acest piure. Eu nu sunt fac al combinatiei branza-peste dar am incercat-o de data asta pentru a pastra autenticitatea retetei.

cea mai buna placinta de peste la cuptor

Placinta de peste este un fel foarte potrivit sezonului rece si foarte practic celor care nu au timp sa gateasca un pranz sau cina compusa din mai multe feluri. Spun aceasta deoarece intr-un singur vas avem si carne, sos cremos si 2 garnituri de legume!

Ce peste si ce legume folosim la aceasta placinta sau budinca cu peste?

In general se folosesc fileuri de peste alb (fara piele si oase), asa cum am gasit la Edenia – file de Alaska Pollock, de cod, biban sau merluciu, amestecate cu bucatele de somon, creveti, scoici decorticate sau peste afumat.

Placinta de peste cu piure de cartofi si legume - reteta englezeasca de fish pie savori urbane 1

Am ales acest Alaska Pollock de la Edenia deoarece este un peste cu carnea alba, bogat in proteine si sarac in grasimi si carbohidrati. Este congelat imediat dupa capturare (in apele reci ale Pacificului) prin procedeul IQF – Individual Quick Freeze (congelare rapida individuala), proces care mentine intacte fibrele de carne, pastreaza nutrientii si stopeaza degradarea carnii (previne dezvoltarea microorganismelor).

Si continutul de glazura este foarte mic, de numai 5%. Glazura este reprezentata de stratul subtire de gheata (cu rol protector) care se afla la suprafata bucatilor de peste congelat. Are si un pret atractiv si stiu ca nu cumpar gheata ambalata.

Ingrediente placinta cu peste Edenia Savori Urbane (1)

Acest Alaska Pollock este cunoscut ca si Colin d’Alaska (franceză), Abadejo de Alaska (spaniolă). Denumirea lui in limba latina este Theragra Chalcogramma.

Langa congelatorul de peste l-am gasit pe cel de legume si mi-au cazut ochii pe o punga cu legume congelate asortate – Amestec de vara (tot de la Edenia). Punga contine un mix de morcovi baby, mazare, conopida si pastai de fasole verde. Ele aduc vitamine, texturi si culori in placinta de peste. La fix! Cartofi, smantana, oua, lapte si unt am deja acasa asa ca… pot sa ma apuc de treaba!

Inainte de toate am decongelat lent (in frigider, la 2-4 C) fileurile de Alaska Pollock. Asa se dezgheata corect pestele congelat: in frigider, in ambalajul lui intact.

Timp de preparare
Timp de gatire
Timp Total

Autor:
Portii: 8 portii de placinta de peste
Ingrediente - savoriurbane.com
  • 600 g file de Alaska Pollock de la Edenia
  • 450 g Amestec de vara de la Edenia (morcovi baby, fasole verde, conopida, mazare)
  • 100 g sprot afumat (sau alt peste afumat)
  • 4 salote sau 1 fir de praz
  • 50 g unt
  • 50 ml ulei de masline
  • 200 ml smantana dulce pentru gatit
  • sare, piper mozaic (amestec de piper negru, verde, roz si szechuan)
  • zeama de la ½ de lamaie
  • putina coaja rasa de lamaie
  • o mana de frunze de patrunjel tocate
  • 2-3 oua fierte
In plus:
  • 1 kg piure de cartofi (cu unt, lapte, sare si nucsoara)
  • 100 g cascaval ras (Cheddar)

Cum se face reteta de placinta de peste cu piure de cartofi si legume – reteta englezeasca de fish pie

Ingrediente pentru placinta de peste

Am pregatit cele necesare retetei de placinta de peste.

Ingrediente placinta cu peste Edenia Savori Urbane (2)

Preparare placinta de peste cu piure si legume

Intr-o tigaie mai adanca am incins usor uleiul de masline impreuna cu bucatica de unt si am sotat salotele (sau prazul). Le-am presarat cu un praf de sare si le-am calit la foc mediu pana au devenit translucide (fara sa se prajeasca). Peste ele am adaugat legumele congelate din Amestecul de vara de la Edenia (ele nu necesita decongelare!). Am amestecat usor cu o spatula si am lasat tigaia la foc mediu timp de 3-4 minute. Am turnat smantana dulce peste legumele usor calite si am asezonat totul cu sare si piper. Am adaugat si zeama stoarsa de la 1/2 de lamaie si am si ras putina coaja. Ce arome! Am tras tigaia deoparte.

Pana s-au calit legumele am avut timp sa ma ocup de peste. Fileurile de Alaska Pollock sunt foarte bine curatate de oase si piele asa ca nu mi-a ramas decat sa le tai in bucatele late de 2 degete.

File de peste Alaska Pollock Edenia

Am curatat sprotul afumat de capete si l-am taiat bucatele. Am amestecat bucatile de peste cu sosul de legume din tigaie. Am tocat o mana de patrunjel verde si am adaugat-o si pe ea peste continutul tigaii.

Mod de preparare placinta cu peste piure de cartofi si legume (5)

Mod de preparare placinta cu peste piure de cartofi si legume (6)

Piureul de cartofi l-am preparat clasic: am curatat cartofii cruzi si i-am taiat in cubulete, i-am fiert in apa cu putina sare, i-am scurs, i-am zdrobit cu ustensila speciala (de mana!) si i-am amestecat cu unt, lapte cald si sare. La final am ras putina nucsoara in piure. Aici gasiti reteta pas cu pas.

Piure de cartofi

Am fiert si 3 oua timp de 7 minute (oua tari). Le-am dat un jet de apa rece si le-am decojit si taiat in sferturi.

Montare placinta cu peste

Am ales un vas termorezistent mai adanc (ceramic) si am asezat mai intai stratul de sos de legume cu smantana si bucatelele de peste. Am repartizat sferturile de oua si am ras jumatate din cascaval. Am acoperit totul cu piureul cald de cartofi. Am nivelat cu furculita dandu-i un aspect ondulat.

Am presarat desupra si restul de cascaval si am dat forma la cuptorul incins la 180 C.

Coacere budinca de peste cu piure de cartofi si legume

Am copt placinta de peste timp de 30-35 de minute la 175 – 180 C (treapta medie spre inalta la cuptoarele cu gaz), pana ce crusta de cartofi s-a rumenit frumos. Ce arome!!

Coacere placinta cu peste Savori Urbane (1)

Hmm… nimeni nu mai are rabdare si trebuie sa o gustam rapid!

reteta placinta de peste congelat cu legume si pireu de cartofi la cuptor

Priviti ce minunatie de mancare!

cum se face fish pie sau placinta cu peste si cartofi

Crusta rumena de cartofi, cascaval gratinat, sos catifelat si cremos, bucatele suculente de peste si legume crocante si colorate 🙂

reteta placinta cu peste si cartofi legume la cuptor

Concurs pentru cititori

Ce spuneti de reteta aceasta? Merita sa fie expusa in Vitrina cu idei? Ati vazut deja reteta de curcan umplut cu merisoare? Dar retetele postate de colegele mele, bloggerite culinare? Trebuie neaparat sa cititi minunatele retete din Vitrina cu idei pentru ca va trebui sa-mi raspundeti la o intrebare: ce ati gati voi familiei din Vitrina cu idei? Iar eu am pentru voi un set de carti Masterchef!!

Carti Masterchef

Masterchef 6: Deserturi. Tehnici și idei pentru ornare

Masterchef 7: Aperitive și gustări

Masterchef 8: Rețete clasice într-o nouă prezentare

Cele opt volume bogat ilustrate ale școlii de bucătari MasterChef conțin: – 100 de lecții – 70 de rețete ilustrate pas cu pas – 600 de fotografii

Aveti o saptamana la dispozitie ca sa lasati un comentariu la acest articol iar premiul va fi ales prin random.org. Premiile se expediaza doar pe teritoriul Romaniei.

cea mai buna budinca cu cod de alaska si legume

Sa incercati si voi aceasta reteta englezeasca de placinta de peste cu piure de carrtofi si legume!

UPDATE 28.12.2015 – Rezultate concurs

In urma extragerii s-a desemnat astazi castigatorul setului de carti Masterchef: Enache Nicoleta! Felicitari! Te rugam sa ne transmiti cat mai repede datele tale de contact (nume, prenume, adresa, telefon) pe email la [email protected]

Concurs Edenia Masterchef randomVa multumim tuturor celor care v-ati inscris in concurs si va dorim un An Nou fericit si plin de bucurii!

OBS: 2 concurenti NU au indeplinit criteriile de inscriere: Maria Botea si Cristina (nr.2). Ei nu ai indicat reteta favorita din Vitrina cu Idei si nu au fost inclusi in extragere.

44 COMENTARII

1. Eu la cele complicate gen curcat umplut nu ma-nham insa pachetelele alea cu urda, zmeura si sos de ciocolata… arata senzational si chiar am de gand sa le probesc pt familia mea

2. Eu i-as pregati sotiei mele „Somon in stil asiatic cu legume la wok deoarece vreau sa-i fac o supriza de ziua ei de nastere,pe 8 ianuarie. De asemeni,daca as castiga,tot ei i-as darui premiul deoarece este foarte pasionata de gatit si prajiturit.

3. Problema este ca sunt mai multe retete care ma atrag si pe care le-as incerca! 🙂
    In primul rand , pentru ca suntem mari consumatori de peste as incerca File-ul de cod atlantic in crusta crocanta si iaurt grecesc si ma mai tenteaza , Coquelet la cuptor cu sote de ciuperci si mamaliga cu parmezan, Coquelet de Bretagne cu legume la gratar si ceva un pic mai festiv ,Curcan cu sos de mere coapte . Sunt multe retete minunate, dar toate acestea mi-au atras mie atentia cel mai mult. 🙂

4. Am vazut in vitrina cu idei o placinta cu spanac feta si pastav care sigur ar fi pe gustul familiei mele si pachetelele cu urda zmeura si ciocolata ar fi perfecte la desert. Sigur incerc aceste doua retete 🙂

5. Ce as gati detoate fiecare reteta e speciala in felul ei . Dar cel mai mult mi-ar placea Melci cu mere si reductie de vin fiert si Amestec wok cu vita caramelizata in soia.

6. Din Vitrina cu idei chiar pot sa ma inspir pentru meniul de ziua tatalui meu, 28 decembrie! As gati Ciorba de vacuta, Curcan cu sos de mere coapte si Placinta cu morcovi si nuci.

7. Absolut toate preparatele din Vitrina cu Idei, arata spectaculos, cu siguranta o sa am mult de lucru in bucatarie, dar fara indoiala o sa inchei anul cu reteta festiva ,,Curcan cu sos de mere coapte” ( care o sa fie preparatul vedetā in noaptea de anul nou). Sarbatori fericite!

8. Vremea tot mai racoroasa de afara, chiar geroasa dimineata si spre seara, ma duce cu gandul la gustarea de la ora 5 (dupa amiaza) din zilele de toamna tarzie si in special din zilele de iarna, cu adevarat geroase, ale copilariei mele, moment al zilei in care mama dadea semnalul ca trebuie ,sa intru in casa pentru definitivarea lectiilor pentru a 2-a zi. Era momentul zilei pentru care mama nu mai stia ce sa inventeze pentru a ne potoli foamea, care sa ne tina departe de bucatarie pana la masa de seara de pe la ora 20. Copil fiind, joaca cu ceilalti amici de pe strada ne facea sa uitam de toate celelalte (lectii, odihna, unele mici ajutoare date, la treburile casei) in afara de aceasta gustare care ma strangea de pe strada. Prin acea perioada a anului, din porcul taiat la Craciun mai ramaneau doar cateva sunci (afumate sau doar sarate) si rareori ceva carne la borcanul de untura.Pe vremea copilariei mele nu existau prajitoare de paine si nici aragaze. Feliile de paine neagra (parca le vad in fata ochilor – mai mult lungi decat late, negre, groase de un deget) erau puse intr-o tava neagra, intinsa, in cuptorul din soba de gatit (folosea si de incalzit pe timp de iarna, iar vara te coceai in bucatarie de caldura) cat sa se perpeleasca, fara a se arde. Pofta buna voi frati gurmanzii de pretutindeni, oriunde va veti afla pe mapamond ! Faceti-va toate poftele culinare, indiferent de ingredientele utilizate, fara a uita insa ca ceea ce este mult nu este intotdeauna si bun pentru sanatatea voastra.VA LAS ACEST MESAJ SI AMINTIRE,PENTRU A INTRA SI EU ,IN ACEST CONCURS,SI AI FACE SOTIEI MELE DRAGI,O MARE SURPRIZA,CAND II VOI PREGATI CEVA GUSTOS,DIN ACELE ,,,CARTI DE GATIT MASTERCHEF,,,.VA MULTUMESC ANTICIPAT..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Evalueaza reteta:

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.